[ad_1]
Een van de oorzaken van het grote verlies was een verdubbeling van het aantal medewerkers. Daardoor liepen de loonkosten flink op. Volgens het management van Lightyear speelde ook mee dat het bedrijf geen nieuwe financiers kon aantrekken.
Het verlies bij Lightyear werd de afgelopen jaren steeds groter. Zo bleef het verlies in 2020 nog beperkt tot 5 miljoen euro, terwijl het bedrijf een omzet van 1,5 miljoen euro draaide. Twee jaar later was dat verlies dus bijna dertien keer zo groot, zonder dat daar 1 euro aan inkomsten tegenover stond.
Op 26 januari is het faillissement uitgesproken. Bij het bedrijf werkten op dat moment 622 personeelsleden. Hun contracten zijn opgezegd. Verder is er een schuld van 3,65 miljoen euro bij de Belastingdienst en hebben zo’n 150 schuldeisers samen nog ruim 8 miljoen euro tegoed.
Lightyear ontwikkelde een auto waarin zonnepanelen zijn verwerkt. Die moesten het rijbereik van de elektrische auto vergroten. De ontwikkeling van het eerste model viel duurder uit dan verwacht. Er zijn maar enkele exemplaren van de Lightyear 0 verkocht.
Het bedrijf probeert momenteel een doorstart te maken. Daarbij focust de producent op de ontwikkeling van een goedkoper model: de Lightyear 2. De eigenaren wisten 8 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen om de doorstart in gang te zetten. Maar voor een succesvolle doorstart is meer geld nodig.