[ad_1]
Menig treinreiziger zal wat gaan merken van de plannen die ProRail vandaag bekend maakte. De spoorwegbeheerder zal namelijk niet meer alleen in het weekend, ’s nachts, of in vakanties aan het spoor werken. Ook overdag wil ProRail onderhoud verrichten. De werkzaamheden zullen tot 2030 duren en in de tussentijd is de oplossing volgens CEO John Voppen ‘verbussen’.
Het feit dat ProRail ook overdag aan de slag moet heeft volgens Voppen te maken met een tekort aan elektromonteurs en “zijn we genoodzaakt om het af en toe buiten de vakanties te doen”. Hij vertelt dat er 40 procent meer werk is aan het spoor, waardoor overlast niet te mijden is. Volgend jaar juni gaat het spoor bij Leeuwarden op de schop. De treinreiziger zal daar met bussen van A naar B moeten gaan.
Verbussen
Het reizen met de bus is volgens Voppen een van de oplossingen tijdens de werkzaamheden. Hij stelt dat er altijd wordt gekozen voor plekken waar de spoorwegbeheerder goed kan ‘verbussen’. Volgend jaar begint dat in Leeuwarden, maar over een aantal jaar zal dat ook op andere plekken gebeuren.
Vertraging en reizen met de bus, dat klinkt niet als een fijne oplossing. Toch gaat het volgens Voppen niet per se over vertraging en kunnen mensen ver van te voren worden voorbereid om de bus te gebruiken in plaats van de trein.
Grote hinder voor treinreizigers nu ProRail ook overdag gaat werken aan het spoor. ‘’Ik verwacht tot de periode van 2030 dat er echt heel veel werkzaamheden zijn die we moeten doen’’, aldus CEO John Voppen. #Op1 #WNL pic.twitter.com/at5RBcoL3I
— Op1 (@op1npo) August 31, 2023
Te weinig monteurs
Het reizen met de bus is volgens hem niet het grootste probleem. Dat is namelijk dat er niet genoeg monteurs in Nederland zijn. Het gaat voornamelijk om elektromonteurs, die in andere functies wel overdag aan de slag kunnen. Ondanks dat de functies ’s nachts goed betalen, willen monteurs dat op een bepaald moment niet meer, stelt Voppen. Bijvoorbeeld wanneer ze een gezin stichten.
Politiek commentator Wouter de Winther vraagt zich af of het niet te maken heeft met onderbetaling en personeelstekort. Hij stelt dat wanneer de arbeidsvoorwaarden worden aangepast, het probleem misschien zo is opgelost. Voppen reageert: “We zien dat mbo’ers die in de nacht moeten werken, hetzelfde kunnen verdienen als ze gaan werken bij de energiebedrijven, dat is heel moeilijk om tegenop te gaan.”
Voppen denkt niet dat overdag werken aan het spoor de toekomst zal zijn. “We werken de komende jaren 40 procent extra en dat gaat ook weer afnemen.” Waarvan hij wel denkt dat het een oplossing kan zijn, is het opleiden van meer jongeren. “We zijn nu begonnen met een pilot voor een mbo-opleiding voor jongeren, echt gericht als treinmonteur.”
‘Toekomstproof’
De verwachting is volgens Voppen dat er tot 2030 veel werkzaamheden zullen zijn aan het spoor. Allemaal om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk nog meer reizigers gebruik kunnen maken van de trein en dat alles ‘toekomstproof’ ingericht is. “We zullen moeten investeren in het spoor en we zullen die overlast moeten doen”, vertelt hij.
Vanuit Friesland is er al veel kritiek, bijvoorbeeld dat het écht niet mogelijk is om met de bus te reizen. Daarop reageert hij: “Op het moment dat wij straks aan het werk gaan in Leeuwarden zullen we zeker een bus inzetten aangevuld met een trein.”
Lees meer:
Via anoniem reageren wil Rotterdam woningzoekenden helpen
Door: Manon Immerzeel
[ad_2]
https://wnl.tv/2023/09/01/verbussen-de-oplossing-voor-het-overdag-werken-aan-het-spoor/