Stad werkt aan transportplan dat vrachtwagens niet langs de kortste, maar wel langs de veiligste route tot op bestemming brengt (Antwerpen)

[ad_1]

Schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA)© Joris Herregods

Antwerpen

De stad werkt aan een routeplan voor vrachtwagens, dat zwaar verkeer niet via de kortste, maar langs de veiligste route door de stad moet loodsen. Dat zei schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) maandagavond op de gemeenteraad, naar aanleiding van het dodelijk ongeval op de Plantin en Moretuslei waarbij een 23-jarige fietsster om het leven kwam.

Jan Stassijns

LEES OOK. 23-jarige fietsster uit Wommelgem die in levensgevaar verkeerde na ongeval met vrachtwagen op Plantin en Moretuslei is overleden

Een 23-jarige fietsster uit Wommelgem geraakte begin mei levensgevaarlijk gewond nadat ze werd aangereden door een afslaande vrachtwagen op de Plantin en Moretuslei. Vorige week kwam het nieuws dat ze het ongeval niet heeft overleefd.

Uit de eerste vaststellingen blijkt dat zowel de fietsster als de vrachtwagenchauffeur zich allebei aan de verkeersregels hebben gehouden. Alles wijst in de richting van een dodehoekongeval.

“Venstertijden”

In de gemeenteraad kwamen er heel wat vragen van de oppositie over welke lessen het stadsbestuur trekt uit het tragische ongeval. “Het is hartverscheurend”, zegt PVDA-raadslid Lise Vandecasteele. “En daarom is het ook belangrijk om hier bij stil te staan en het niet te bestempelen als een onvermijdelijk ongeval of iets dat er bijhoort in een stad. Geen van beiden lijken de verkeersregels te hebben overtreden en dus moet het beleid hier zijn verantwoordelijkheid in nemen.”

PVDA-gemeenteraadslid Lise Vandecasteele.© Joris Herregods

Vandecasteele stelde ook zelf enkele maatregelen voor, zoals het invoeren van venstertijden, bepaalde momenten waarin zwaar vrachtverkeer de stad niet binnen mag. Ze schuift ook alternatieve vormen van stadsdistributie naar voren, alternatieven voor het beleveren van winkels en bedrijven.

Groen-gemeenteraadslid Wouter van Besien sluit zich daarbij aan. “Het moet mogelijk zijn om maatregelen te nemen om te vermijden dat vrachtwagens rechts afslaan, de woonwijken in”, zegt hij. “Zorg dat het alleen op lichtgeregelde, conflictvrije kruispunten gebeurt. Voer circulatiemaatregelen in, net als venstertijden op drukke fietsmomenten.”

Groen-gemeenteraadslid Wouter Van Besien© Joris Herregods

Vrachtwagenroute

Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) begon met zijn medeleven te betuigen aan de nabestaanden van het slachtoffer. “Ik heb ook een dochter van diezelfde leeftijd, die met de fiets ook op die plek passeert waar het dodelijk ongeval is gebeurd. Daar word je stil van. We zijn al een tijdje bezig met het opstellen van een strategisch logistiek plan, waar een vrachtrouteplan een belangrijk onderdeel van is. Dat doen we samen met de transportsector van onder meer supermarkten en bouwondernemingen. Ik hoop dat het kan helpen om vrachtwagens op sommige plekken te laten omrijden, zodat we ze niet de kortste, maar wel de veiligste route kunnen laten nemen.”

[ad_2]

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230522_97318251