[ad_1]
Luchthaven Schiphol wil niet dat het aantal vluchten verder krimpt dan 460.000 per jaar. Het vliegveld gaat daarmee akkoord voor dit jaar en volgend jaar, maar daarna sluit Schiphol nieuwe groei niet uit.
Schiphol wil de groei mogelijk maken via een nieuw luchthavenverkeersbesluit, waarbij de overheid stuurt op milieubelasting. Dat schrijft de luchthaven in een reactie op plannen voor krimp van de luchtvaart.
Het luchthavenverkeersbesluit wordt leidend op gebied van lawaai en uitstoot. Die milieugrenzen moeten voor de luchtvaartsector duidelijk maken wat wel en niet kan.
Maar er moet ook ruimte voor beloning zijn als de luchtvaart binnen de gestelde grenzen blijft, stelt Schiphol. Daarmee wordt de deur voor toekomstige groei geopend. Verder moet de overheid innovaties stimuleren die voor minder hinder en uitstoot zorgen.
Het luchthavenbedrijf benadrukt de verbindingen met de rest van de wereld die Schiphol biedt. “Dat is van ongelooflijke waarde voor onze welvaart en ons welzijn.” Tegelijkertijd zegt Schiphol zich bewust te zijn van de hoeveelheid vervuiling en lawaai die de luchtvaart produceert.
Kabinet kondigde aanvankelijk grotere krimp van Schiphol aan
Vorig jaar juni kondigde het kabinet aan dat Schiphol structureel moest krimpen naar 440.000 vluchten per jaar. Dat moest al eind dit jaar ingaan. Later kwam er een tussenstap van 460.000 vluchten per jaar.
KLM sprak zijn zorgen uit over de plannen voor krimp en stelde dat het bedrijf dertig bestemmingen moet laten vallen als de plannen doorgaan. Dat zou leiden tot minder bezetting van de Trans-Atlantische vluchten, die daardoor ook zouden verminderen, en dat zou tot een neerwaartse spiraal leiden.
Als het aantal vluchten boven de 470.000 per jaar blijven zouden de gevolgen voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij beperkt zijn.