Schiphol gooit het roer om: geen nachtvluchten en privéjets meer | Economie

[ad_1]

Schiphol wil helemaal af van de nachtvluchten en vluchten met privévliegtuigen. Ook hoeft er van de luchthaven geen tweede Kaagbaan te komen.

Het is de bedoeling dat er binnen een paar jaar geen vliegtuigen meer opstijgen tussen middernacht en 6.00 uur en dat er geen toestellen landen tussen middernacht en 5.00 uur. Dat moet de geluidsoverlast voor de omgeving drastisch inperken.

Ook wil Schiphol privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer in de ban doen. Schiphol wil uiterlijk in 2025 of 2026 een stelsel waarbij de luchthaven aanstuurt op een “structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2”. De inzet verandert naar “in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen”.

Nu wordt nog per zogenoemd gebruikersjaar een maximum aantal vliegbewegingen bepaald. Die worden via slots verdeeld over de luchtvaartmaatschappijen. Voor de uitgifte daarvan gelden internationale regels.

Volgens Schiphol bestaat een derde tot de helft van de privévluchten uit vliegreizen naar vakantiebestemmingen als Ibiza en Cannes. “Naar de meest gevlogen bestemmingen met privéjets zijn voldoende lijndiensten beschikbaar.”

[ad_2]

https://www.nu.nl/economie/6258055/schiphol-gooit-het-roer-om-geen-nachtvluchten-en-privejets-meer.html