[ad_1]
Zalando, dat tijdens de lockdowns hard groeide, zag zijn winst afgelopen jaar ruim halveren. De consument gaat namelijk weer vaker naar de fysieke winkels om kleding te kopen. Het bedrijf sluit daarom niet uit dat het dit jaar een klein omzetverlies in de boeken moet zetten.
De winst voor belastingen en rente (ebit) kwam vorig jaar uit op 184,6 miljoen euro. Dat is minder dan de helft van de 468,4 miljoen van een jaar eerder. De uiteindelijke nettowinst, inclusief buitengewone inkomsten en uitgaven, bedroeg 16,8 miljoen euro. Dat was nog maar een fractie van de 234,5 miljoen van het jaar ervoor. De omzet kwam uit op ongeveer 10,3 miljard euro, wat vrijwel net zoveel was als in 2021.
Zalando gaat ervan uit dat het dit jaar een kleine omzetgroei boekt van maximaal 4 procent, maar de Duitsers houden ook rekening met een mogelijke krimp van 1 procent. De winst komt naar verwachting uit tussen de 280 en 350 miljoen euro.
Door de tegenvallende resultaten maakte Zalando onlangs bekend honderden banen te schrappen. Daarbij wordt vooral het management geraakt.
De webwinkel is zeker niet het enige bedrijf dat de resultaten ziet terugvallen door het einde van de lockdown. Zo maakte PostNL vorige week bekend honderden banen te schrappen doordat er waarschijnlijk minder pakketten te bezorgen zijn. Ook bij grote techbedrijven als Amazon en Facebook-moeder Meta moeten veel mensen weg, terwijl bol.com ook al een ontslagronde aankondigde.