[ad_1]
De populariteit van muziek van eigen bodem neemt toe: zo was Vluchtstrook van Kriss Kross Amsterdam in 2022 het meest gestreamde nummer van Nederland. Maar ook volksmuziek scoort goed, denk aan Leef van André Hazes of Bon gepakt van Donnie en René Froger. Toch wordt het levenslied vaak nog als guilty pleasure gezien. Nemen we het genre daarmee wel serieus genoeg? Het WNL-programma Stand van Nederland: Generatie Next zoekt het uit.
Bekende levensliedzanger Django Wagner ziet dat het levenslied tegenwoordig steeds meer geaccepteerd wordt. “Er zijn steeds meer zenders die ons liedje draaien. En dan zeggen ze soms wel eens ‘het foute uur’, maar ze luisteren er wel graag naar.” Hij is het niet eens met het stigma ‘guilty pleasure‘. “Het is en blijft natuurlijk erg: laten we dat vooropstellen. Je wilt natuurlijk eigenlijk dat alle zenders je draaien, en dat de olievlek steeds groter wordt.”
Het is jammer dat dit ‘foute’ label eraan hangt, vindt ook platenbaas Adrie van den Berk. Hij heeft ruim veertig Nederlandstalige artiesten, waaronder Wagner, in zijn stal. “Ik snap ook niet dat men zegt: ik hou niet van Nederlandse muziek. Je praat Nederlands, je doet alles in het Nederlands, waarom hou je dan niet van Nederlandse muziek?”
‘Bizarre is dat je het levenslied nooit op de radio hoorde’
Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, een instantie die zich bezighoudt met ondersteuning en promotie van Nederlandse muziek, heeft het levenslied zien groeien de afgelopen jaren. “Het levenslied is eigenlijk altijd het populairste genre van Nederland geweest”, zegt hij. Maar ook hij onderschrijft het ‘taboe’ op het luisteren van volksmuziek. “Het bizarre is dat je het heel lang nooit op de radio hoorde. Dat is de afgelopen jaren iets meer veranderd.”
Dat gebeurde onder andere tijdens corona, zegt Helmink.”Toen zag je dat bijna ieder land op de wereld heel erg een focus op lokale muziek had. Als je nu naar een top 40 kijkt: het is één en al Nederlandstalig en niet per se het levenslied. Die jongens en meisjes van nu en eigenlijk ook al een wat oudere generatie, die krijgen natuurlijk toegang tot alle muziek via Spotify, Apple, YouTube enzovoort.”
Dedain tegenover het levenslied
Maar het dedain tegenover het levenslied is daarmee niet verdwenen. “Dat is nog steeds maximaal aanwezig”, weet Helmink. “Ik ken gewoon letterlijk mensen die zo’n ongekende bloedhekel aan Nederlandstalige muziek hebben, of dat nou Suzan & Freek is, of iedere vorm van het levenslied, die weigeren gewoon die muziek te draaien”, zegt hij. “En dat is al tientallen jaren gewoon de reden waarom je het nooit bij publieke zenders op een goede plek terug hoort.”
Als het aan Helmink ligt, is het levenslied al lang de guilty pleasure-status ontstegen. “Voor een bepaalde club mensen is het een guilty pleasure. Dat zijn de kakkers die een keer naar een piratenfeest gaan en dat soort dingen”, zegt hij. “Als jij gewoon een leuke avond kunt hebben met dit soort muziek, waarom zou je daar niet naartoe gaan? En waarom zou je je er überhaupt voor schamen?”
Volgens Wagner is het levenslied voor alle leeftijden. “Het levenslied hoort er gewoon bij”, zegt hij.
Het levenslied wint ook onder jongeren aan populariteit. Zijn die meezingers vooral een guilty pleasure, of vormen ze een volwassen genre? Jill Bleiksloot duikt in de markt van de Hollandse muziek. Je ziet deze aflevering zaterdag om 22.00 op NPO2. Eerdere afleveringen kun je hier terugkijken.
Door: Marinka Wagemans