Nathalie wist net als veel Belgen niet dat ze een boete moet betalen als haar saldo ontoereikend is: “Schandalig”

[ad_1]

© srd David Stockman

Extra kosten aanrekenen aan mensen die een betaling niet kunnen uitvoeren wegens een te laag saldo. Het klinkt kafkaiaans, maar het gebeurt wel degelijk. Nathalie, een moeder uit de provincie Luxemburg, kwam met haar verontwaardiging naar buiten nadat ze het zelf meemaakte. “Het is schandalig.”

Gilles LiesenborghsBron: RTL, De Tijd

Nathalie geeft toe dat ze het financieel niet altijd even gemakkelijk heeft. Ze moet zich houden aan een strikt budget en aan het einde van de maand is het altijd afwachten hoeveel ze overhoudt. Om verrassingen te voorkomen, maakt ze gebruik van domiciliëringen en andere doorlopende opdrachten om de terugkerende kosten te betalen. Dat doet ze bijvoorbeeld ook voor het sportabonnement van haar zoontje.

Recent was haar saldo echter ontoereikend om het abonnement te betalen. Nathalie schrok zich een hoedje toen ze enkele dagen later zag dat de bank een extra betaling van 5 euro in rekening had gebracht. “Betalingsopdracht afgewezen wegens onvoldoende saldo”, stond erbij vermeld als reden. Een extra boete dus, en dat terwijl haar budget al ontoereikend was.

“We worden gestraft omdat we niet genoeg geld op de rekening hebben staan… door extra geld van de rekening te houden! Dit is misbruik door onze banken. Echt schandalig”, reageerde de moeder bij RTL.

Alle banken doen het

Zelf is Nathalie klant bij Crelan (AXA), maar dat is zeker niet de enige bank die het zo aanpakt. De meeste Belgische banken doen namelijk hetzelfde. BNP Paribas Fortis, KBC, ING… Allen rekenen ze een bedrag tussen de 5 en 8 euro aan voor wie een (doorlopende) betaling niet kan uitvoeren.

Alleen Belfius pakt het een klein beetje anders aan. De bank maakt gebruik van het gratis mechanisme ‘recyclage’ om kosten bij onbetaalde facturen te vermijden. Voor een doorlopende opdracht wordt vijf dagen lang geprobeerd om de transactie uit te voeren. De klant krijgt daarbij ook een melding als de eerste uitvoering van betaling mislukt is. Pas als de betaling na vijf dagen nog steeds geweigerd wordt, rekent de bank 5 euro aan extra kosten aan.

[ad_2]

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230318_93838988