[ad_1]
De Huishoudbeurs begint voor Daphne Bruntink (26) al bij aankomst in de parkeergarage van de RAI. “Als je van je auto naar de ingang loopt, kom je al allerlei mensen tegen die folders en blikjes cola uitdelen. Je wordt zo fijn welkom geheten”, vertelt ze. Daphne was 22 toen ze de beurs samen met haar moeder voor het eerst bezocht. “Dat beviel me heel goed. Mijn moeder vond het te druk, dus nu ga ik met mijn beste vriendin.”
De gouden bal
Daphne had al kaartjes voor de editie in 2020, maar door corona ging het telkens niet door. Ze is blij dat ze weer los kan gaan. “De kraampjes, de aanbiedingen, de gezelligheid. Het is ieder jaar weer anders en ze hebben zulke leuke dingen. De vorige keer bij de smeerkaas bijvoorbeeld: als je er vijf kocht, mocht je grabbelen. Wie de gouden bal pakte, kreeg een gratis koeltas.”
Extra treinen
De Huishoudbeurs vindt plaats van 18 t/m 24 februari in de RAI in Amsterdam. Het evenement trekt doorgaans zo’n 200.000 bezoekers, waarvan 10 procent mannen. De NS laat treinen van en naar Amsterdam Zuid en Schiphol in deze week een extra stop maken op station Amsterdam RAI. Ook worden treinen waar nodig verlengd.
Ook Josephine (55) gaat naar de Huishoudbeurs. Vooral om zich te laten verrassen door het aanbod, zegt ze. “Ik heb een speciaal spaarpotje waar ik geld in stop als ik bijvoorbeeld iets via Marktplaats heb verkocht. Dat neem ik mee en dan kijk ik wat er allemaal te koop is. Zo heb ik een paar jaar geleden van die schoonmaakdoekjes gekocht die geen strepen achterlaten, die gebruik ik nog steeds.”
Meer een lifestylebeurs
Josephine bezoekt de Huishoudbeurs al twaalf jaar en vindt het jammer dat het aanbod van huishoudelijke artikelen de afgelopen jaren kleiner is geworden. “Sinds een jaar of vier is het meer een lifestylebeurs geworden. Eigenlijk gaat de naam Huishoudbeurs niet meer op, ze zouden ze het een andere naam moeten geven.”
“Vroeger werd er bijvoorbeeld een airfryer gedemonstreerd en kreeg je meteen een recept. Tegenwoordig zijn er vooral knutselworkshops zoals houtbranden of een pen versieren met kralen. Voor mij hoeft dat niet zo, maar je ziet wel dat jongere vrouwen dat leuk vinden.”
Daphne is wel blij dat de focus op andere dingen dan het huishouden ligt. “Daarvoor kan je ook naar de Blokker. Het is gewoon leuk dat er van alles te koop is. Zo kocht ik er beddengoed, make-up en suikervrije drankjes”, vertelt ze.
Leeftijdsgenoot Kristel Verschoor (25), die de beurs sinds 2013 bezoekt, is het daarmee eens. “Ik ga er gewoon heen met een goedgevulde portemonnee en dan zie ik het wel. Je hebt altijd net de nieuwste snufjes en spullen, dat maakt het leuk.”
Vroeger meer cadeautjes
Die portemonnee heb je zeker nodig, want het valt de bezoeksters op dat ze steeds minder gratis spullen krijgen. Josephine: “Vroeger had ik mijn trolley vol met liga’s en andere koekjes, nu wordt er nauwelijks nog iets uitgedeeld.” Dat merkte Kristel ook tijdens haar laatste bezoek in 2019. “Je kreeg voorheen echt meer cadeautjes.”
Van strijkijzer tot vibrator
De eerste editie van de Huishoudbeurs werd georganiseerd in 1950. Destijds werd het evenement nog meerdere keren per jaar georganiseerd, tegenwoordig is dat één keer per jaar in februari. Het was de plek waar huisvrouwen artikelen vonden die hun levens makkelijker maakten.
Met de jaren veranderde de beurs in een lifestyle evenement waar niet niet alleen huishoudelijke producten, maar ook verzorgingsproducten, woonaccessoires en andere spullen te vinden zijn. Daarnaast zijn er workshops en optredens.
De Huishoudbeurs leuk? Niet iedereen kan zich dat voorstellen. Daphne krijgt weleens de vraag wat ze daar met haar 26 jaar toch te zoeken heeft. “Dan zeg ik altijd dat ze eerst zelf maar moeten kijken voor ze oordelen. Als ik het maar leuk vind, dat is het belangrijkst.”
Weinig mannen
Een groep die minder te porren lijkt voor een bezoekje aan de Huishoudbeurs zijn de mannen. Volgens de organisatie is zo’n 10 procent van de bezoekers man. Josephines partner is een aantal keer mee geweest. “Hij vindt het wel leuk, maar wil meestal na drie uur weer naar huis. Dit jaar ga ik met mijn buurvrouw.”
Daphne en Kristel moeten er niet aan denken om hun partner of mannelijk familielid mee te nemen. “Mijn vriend gaat écht niet mee. Hij houdt niet van winkelen en al helemaal niet als er mensen tegen hem opbotsen”, vertelt Daphne.
Het trolley-cliché
En dan dat andere cliché: de trolley. Kristel wil er niet aan. “Nee hoor, ik neem gewoon een klein tasje mee. En als het uit de hand loopt, koop ik daar wel een tas.” Maar wie weet verandert ze, net als Daphne, wel van gedachte. “Die van mij staat al klaar”, lacht Daphne. “Eerst dacht ik: dat ga ik echt niet doen. Maar toen ik vervolgens met al die tassen liep te slepen besloot ik dat ik er ook een wilde.”
[ad_2]
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5366285/huishoudbeurs-corona-amsterdam-terug-fans