[ad_1]
Ze verbaast zich vaak over hoe verschillend haar kind thuis en op school is, licht Janneke toe. “Liese is thuis erg grappig, levendig en aanwezig, maar klapt op school vaak dicht. Ze klampt zich vast aan één vriendinnetje, zij is dan ook de enige met wie zij na school wil afspreken. Ik wil dat ze juist meer vriendinnetjes maakt, maar of de een of andere manier doet ze dat niet. Hoe kan ik dit toch stimuleren?”
Kindercoach Janina Dubbeld van praktijk De Vuurtoren kan hier heel kort over zijn: je kunt je kind niet ‘dwingen’ om veel vrienden te maken en een social butterfly te worden: “Gun je dochter dat zij bepaalt met wie zij speelt en met wie niet. Dit voelt alsof dit meer een issue voor jou is dan voor haar. Onderzoek eens waar dit verlangen bij jou vandaan komt. Hoe was dit vroeger bij jou? Had je veel vriendinnen? Hoe voelde je je hierbij? En hoe reageerden jouw ouders op jouw sociale leven?”
“Sta ook stil bij wat precies jouw angst is en wat het maakt dat je één vriendinnetje niet voldoende lijkt te vinden. Interessant is ook hoe je partner hierin staat: delen jullie dit gevoel? Kijk eerlijk naar de antwoorden en neem wat afstand. Waarschijnlijk wordt er dan al veel voor je duidelijk.”
Alles op z’n tijd, benadrukt Dubbeld nog maar eens. “Laat je dochter zich op sociaal vlak op haar eigen manier en in haar eigen tempo ontwikkelen. Vertrouw erop dat ze het zal laten merken als ze iets anders wil en als ze hierbij jouw hulp of simpelweg een luisterend oor nodig heeft. Haar juist respecteren en horen in deze keuze, zal ervoor zorgen dat ze bij je aanklopt als dat nodig is.”
Luchtige vriendschappen
“Onthoud ook dat acht jaar nog vrij jong is. Vriendschappen zijn vaak luchtig op die leeftijd. Met de jaren worden ze vanzelf belangrijker en zal je dochter zich wellicht anders opstellen. Al blijft het goed om bij jezelf te checken wie deze zorgen nu eigenlijk heeft, jij of je dochter.”
Wil je geen aflevering van deze rubriek missen? Klik dan op de Opvoedkwestie-tag hieronder en vervolgens links bovenin op ‘Volgen’.