[ad_1]
De stad Mechelen zet vaart achter het project om een gedeelte van de N16 om te vormen tot een groene stadsboulevard. De gemeenteraad keurde maandagavond het bestek goed om de zoektocht naar een aannemer te beginnen. Het is de ambitie om al begin volgend 2024 de werf op te starten.
“Met de N16 creëren we een mooie groene en fietsvriendelijke stadsboulevard als noordelijke ingangspoort naar onze stad”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken. Begin juni heeft het schepencollege de plannen daarvoor goedgekeurd. Met het groen licht voor het bestek komt de realisatie opnieuw een stap dichterbij.
“Autosnelweg tot aan Begijnhof”
De stad raamt de investering voor het project op ruim een miljoen euro. Zo wil ze de drukke toegangsweg tussen de kruispunten met de Elektriciteitsstraat en de vesten (R12) aantrekkelijker maken voor alle weggebruikers. “Vandaag komt de autosnelweg letterlijk tot aan het Groot Begijnhof. Met de herinrichting van deze weg tot stedelijke boulevard behouden we de doorstroming, maar zorgen we tegelijk ook voor een kwalitatieve uitstraling met bomen en verhoogde fietspaden”, vertelt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Stadsontwikkeling.
LEES OOK. Stad zet vernieuwing buurt Donkerlei na tien jaar voort: “We investeren bijna 3,5 miljoen euro”
Aan beide zijden van de weg komt er een tweerichtingsfietspad. De aanleg van de nieuwe weg moet er ook voor zorgen dat water beter kan infiltreren. “Er komen zo’n honderd hoogstammige bomen bij”, zegt Princen. De stad mikt op november om een aannemer aan te stellen. Die zou dan begin volgend jaar al moeten starten met de werkzaamheden.
“Aanzienlijke transformatie in noorden”
“Het noordelijk deel van Mechelen ondergaat een aanzienlijke transformatie. Door onder andere de realisatie van het retailpark Malinas en de ontwikkeling van de Keerdoksite groeit de stad noordwaarts. Ook op het gebied van verkeersinfrastructuur willen we aanpassingen doorvoeren die de groei en de ambities van onze stad weerspiegelen”, zegt Geypen, die ook bevoegd is voor ruimtelijke ordening.
Al leidt de sterke ontwikkeling van Mechelen-Noord ook tot protest. In Galgenberg zijn buurtbewoners bijvoorbeeld ongerust over de ontwikkeling van Kantvelde.
LEES OOK. Buurtbewoners ongerust over ontwikkeling Kantvelde: “Zo’n mastodont van acht verdiepingen past hier niet”