[ad_1]
Nadat hij jarenlang in China verbleef, verhuisde Leo Van Echelpoel (80) twee jaar geleden naar de Elektriciteitstraat in Mechelen. Een straat die volgens hem veel te druk is en waar automobilisten het niet zo nauw nemen met de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Ook durven er volgens hem al eens racende voertuigen te passeren. Leo stuurde zelf al enkele voorstellen naar de stad Mechelen, maar een pasklare oplossing lijkt moeilijker dan gedacht.
“Ik ben al bijna een jaar aan het mailen met de Stad Mechelen, maar vooralsnog is er geen oplossing mogelijk, zo krijg ik te horen”, aldus bewoner Leo Van Echelpoel. “Het probleem in de Elektriciteitstraat moet nochtans dringend aangepakt worden. Tijdens de spitsuren staat er één lange file in onze straat. Veel automobilisten gebruiken de Elektriciteitstraat als sluipweg om van de N16 richting Antwerpsesteenweg te rijden. Bovendien is er al veel verkeer door de twee grootwarenhuizen die er zijn en de stelplaats van De Lijn. Bovendien houden maar weinigen zich aan de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Vorige week heeft de politie hier twee uur staan flitsen. Het resultaat: maar liefst geregistreerde 98 snelheidsovertredingen. Voor fietsers is het levensgevaarlijk, want er is geen fietspad in de Elektriciteitstraat. Er staan langs beide zijden van de straat auto’s geparkeerd. En als dan het doorgaand verkeer elkaar passeert, is er geen plaats meer over voor een fietser. Bijgevolg rijden steeds meer fietsers op het voetpad, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is en al evenveel gevaarlijke situaties oplevert. In de Elektriciteitstraat wonen overwegend oudere mensen. Voor hen is het bijna onbegonnen werk om de drukke straat veilig over te steken.”
Bypass
Leo bezorgde zijn grieven al meermaals aan de dienst mobiliteit van de stad. Hij kreeg steeds netjes een antwoord. “Eerst kreeg ik als antwoord dat het probleem onderzocht zou worden. Dan liet men mij weten dat het invoeren van enkelrichting voorlopig geen optie is omdat men dan niet meer zeker is dat het kruispunt met de Mechelse ring het verkeer richting Antwerpsesteenweg zou kunnen verwerken.” De projectcoördinator van het team mobiliteit bevestigt in een mail aan Leo dat de Elektriciteitstraat een bypass is voor het verkeer aan de Antwerpsepoort. Dat is een keuze die gemaakt is in plaats van er enkel bestemmingsverkeer toe te laten. De keuze voor het een heeft altijd gevolgen voor het andere, zo staat er te lezen in de mail van de stad Mechelen. Tot op heden werd er daarom nog niets aan de verkeerscirculatie veranderd. De projectcoördinator beloofde wel om het punt intern ter discussie te brengen.
Fietsstraat
“Wat ik zou willen?”, herhaalt Leo de vraag. “Men zou kunnen kiezen om van de Elektriciteitstraat enkelrichting te maken vanaf de N16 richting Antwerpsesteenweg. Of men zou doorgaand verkeer kunnen weren door de straat ‘plaatselijk verkeer’ te maken. Of waarom zou er geen fietsstraat van gemaakt kunnen worden? Je mag hier toch al maar 30 kilometer per uur rijden. De fietsers zouden zich veilig op straat kunnen begeven en het zou mensen misschien afraden om onze straat als sluipweg te nemen. Wat men sowieso al zou kunnen doen is duidelijker aangeven dat er een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur is. Bijvoorbeeld door dat ook op de weg te schilderen. Ik vrees echter dat de stad geen oplossing vindt”, zucht Leo.
Fietspaden
In een recent antwoord van de dienst Mobiliteit zegt de stad dat bij de heraanleg van het kruispunt van de Elektriciteitstraat met de N16, die binnenkort van start gaat, er verhoogde aanliggende fietspaden zullen worden voorzien vanaf het kruispunt tot aan de Schorsmolenstraat. De dienst bevestigt ook dat er nog geen concrete plannen voor heraanleg zijn, maar moesten die er komen dan zal een fietsstraat zeker worden overwogen. Het kabinet van schepen van Openbare Werken Princen (Vld-Groen-M+) laat weten dat het het probleem van de Elektriciteitstraat ter harte blijft nemen.