[ad_1]
Supermarktketen Albert Heijn (AH) heeft in alle winkels dynamisch afprijzen geïntroduceerd. Producten als vlees, kip, verse pasta’s en salades worden verder afgeprijsd naarmate de houdbaarheidsdatum nadert. De kortingspercentages lopen op tot 70 procent aan het eind van de dag.
Dat meldt moederbedrijf Ahold bij de bekendmaking van de resultaten over het vierde kwartaal. Volgens sectoreconoom Thijs Geijer van ING zullen de hoge kortingen consumenten zeker in deze tijd van dure boodschappen zeer aanspreken.
Een woordvoerder van Albert Heijn stelt dat het bedrijf sinds de stapsgewijze introductie van dit prijsbeleid ziet dat mensen daadwerkelijk later op de dag boodschappen gaan doen. “We zien dat mensen er rekening mee houden”, zegt de woordvoerder. Over een tijdje wordt brood ook meegenomen in de nieuwe manier van afprijzen.
In andere sectoren, zoals de luchtvaart- en hotelsector maar ook op de markt, gebeurt het dynamisch prijzen al veel langer. “Als een marktkoopman ziet dat hij aan het eind van de zaterdag blauwe bessen overhoudt, zal hij de prijs ook verlagen”, zegt econoom Geijer. “Albert Heijn geeft dit principe een nieuwe dimensie door de techniek die ze daar gebruiken en de schaal waarop ze het kunnen doen.”
Algoritme bepaalt de korting
AH maakt gebruik van elektronische schapkaartjes. Op de producten die voor korting in aanmerking komen, zitten stickers. Op de schapkaartjes wordt de korting voor de producten met sticker dan gedurende de dag en avond aangepast. Een voor AH ontwikkeld algoritme doktert uit hoeveel korting op welk moment wordt gegeven.
De bekende sticker voor 35 procent korting, waar AH al langer gebruik van maakt, wordt nu niet meer gebruikt voor de producten die meedoen met de dynamische prijzen. Voor andere producten gebruikt het bedrijf de sticker nog wel.
“Albert Heijn zal altijd liever een product voor 3 euro in plaats van 4 euro verkopen dan helemaal niet”, zegt ING-econoom Geijer. “Wat je niet verkoopt, zijn kosten die je niet terugverdient.” Ook voor consumenten is het volgens hem aantrekkelijk. “Prijsbewust kopen is van alle tijden, maar nu zal het nog meer mensen aanspreken.”
[ad_2]
https://www.nu.nl/economie/6251417/korting-bij-albert-heijn-loopt-op-naarmate-de-dag-afloopt.html