[ad_1]
Het aantal kindvloggers en kidfluencers neemt snel toe. Volgens minister Van Gennip van Sociale Zaken is er op zich niets mis mee als een kind een Instagram-account bijhoudt of video’s plaatst op Youtube. “Vaak is het een leuke hobby en dat is prima, maar vaak gaat het over in werk waar geld mee wordt verdiend en onze huidige regelgeving is daar niet op toegespitst.”
Past niet meer
Vorige maand pleitten deskundigen bij RTL Nieuws al voor duidelijke regels. “Bestaande wetgeving tegen kinderarbeid past niet helemaal op de huidige situatie van de jonge influencers”, zei jurist Naomi van der Louw.
Er verschillende voorbeelden van kinderen die op hele jonge leeftijd al honderdduizenden volgers hebben en veel geld verdienen online. Een bekende kidfluencer bijvoorbeeld is de 6-jarige Quenisha. Ze heeft 284.000 volgers op Instagram, waar ze kleding showt. Daarnaast heeft ze populaire accounts op TikTok, YouTube en een eigen kledinglijn.
Daarnaast zijn er gezinnen die met alle kinderen vloggen, zoals de familie Bellinga met 625.000 YouTube-abonnees. De vier kinderen van het gezin hebben bovendien allemaal een eigen Instagram-account. Een ander voorbeeld is de familie Lakap met 665.000 abonnees op Youtube.
Wel complex
“Er zijn extreme voorbeelden en dat laat zien dat we duidelijke regels moeten hebben: wat vinden we wel oké en wat niet”, zegt Van Gennip. “Ik wil de wet- en regelgeving aanpassen zodat duidelijk is wanneer het kinderarbeid is. Een kind dat het inkomen van het gezin verdient op zijn zesde is natuurlijk niet oké.”
Volgens de minister is het wel complex, want wanneer is het nog een hobby en wanneer is het werk. Ze laat nu verder onderzoeken hoe de regels voor kidfluencers en kindvloggers eruit moeten komen te zien en komt begin volgend jaar met voorstellen.