[ad_1]
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en bierbrouwer Heineken ruziën over blikjes zonder statiegeldlogo. De bierbrouwer gaat na 1 april nog steeds blikken produceren zonder het logo, terwijl dat volgens de ILT niet meer mag.
Heineken wil de blikken zonder statiegeldlogo namelijk blijven maken totdat het de laatste van zijn merken begin mei aanpast, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving in het AD. Maar de inspectie zegt dat vanaf zaterdag alleen nog maar statiegeldblikjes mogen worden verkocht die voor 1 april zijn gemaakt.
“We zetten al onze merken in groepen om. Elke twee weken gaat een deel van de productie over”, zegt een woordvoerder van de bierbrouwer. Het merk Heineken zit in de laatste groep die begin mei wordt overgezet. “We willen ook geen karton en blik verspillen.”
Maar de ILT is stellig en zegt dat wat Heineken doet niet mag, zonder overigens de naam van het biermerk te noemen. “We hebben signalen dat sommige partijen na 1 april nog blikken zonder statiegeldlogo willen produceren”, bevestigt een woordvoerster.
“We zijn in gesprek om hen te bewegen een andere keuze te maken.” Gebeurt dat niet, dan kan de inspectie vanaf zaterdag handhaven, stelt de zegsvrouw. “En dat gaan we ook doen. Bedrijven hebben genoeg tijd gehad om zich aan te passen.”
Dat mag wel zo zijn, zegt Heineken op zijn beurt, maar winkeliers accepteerden nog geen blikken met statiegeldlogo. “Die wilden ze pas vanaf 1 april hebben, dus we konden ook niet eerder overstappen.”
Heineken-merken die komende week als eerste met statiegeld verkocht zullen worden, zijn onder meer Desperado’s, Brand, Amstel Radler en Birra Moretti.