Hoeveel verdienen Nederlandse artiesten?

[ad_1]

Het levenslied is ook onder jongeren steeds geliefder. Nummers van Jan Smit, Django Wagner en Frans Bauer zijn miljoenen keren gestreamd. Maar wat levert dit deze Nederlandse artiesten nu precies op? Stand van Nederland: Generatie Next zoekt het uit. 

“De Nederlandstalige muziekindustrie in Nederland zelf, die is immens groot. Ik denk als ik het op een klad doorreken wat er omgaat in de volkse muziek, je al snel op zo’n 100 miljoen euro omzet komt”, zegt Nico Silvius, directeur van RadioNL.

Vluchtstrook van Kriss Kross Amsterdam was in 2022 het meest gestreamde nummer van Nederland. Maar ook volksmuziek scoort goed, denk aan Leef van André Hazes of Bon gepakt van Donnie (en René Froger). Voor de promotie van nummers zijn artiesten afhankelijk mensen die geloven in het levenslied. Zoals bij RadioNL, een zender die de afgelopen jaren flink groeide. Er werkt zo’n veertig man en er wordt goed geld verdiend aan advertenties. “We hebben ongeveer een maandbereik van net geen miljoen. Dus zo’n beetje 900.000 mensen weten ons maandelijks te vinden.”

RadioNL organiseert grote feesten, de zogeheten Piratenfestijnen. En die verkopen binnen vijf dagen uit. “We doen zeven tot acht piratenfeesten en we doen nog acht grote buitenevenementen. Als je het omrekent, gaan daar natuurlijk tonnen in om.”

1000 euro voor een half uur spelen in de kroeg

De economie achter het levenslied draait dus op volle toeren. In het groot, maar ook in het klein. Zo krijgt René van Beeten 1000 euro als hij een half uurtje André Hazes imiteert in een kroeg. “Daar gaat ook nog wel de reis, de btw, en dat soort dingen vanaf”, zegt de volkszanger, maar desondanks is het geen verkeerd bedrag.

Van Beeten wordt ook regelmatig geboekt door jonge mensen, zegt hij. “Ik was een tijdje terug op een feestje van iemand die 18 werd. Ik had echt zoiets van: wat doe ik hier nou? Maar het dak ging eraf.” Van Beeten juicht de jonge generatie levenslied-artiesten, zoals Mart Hoogkamer, zelf ook toe. “Ik vind dat geweldig. Heerlijk. Het verandert natuurlijk een beetje na de tijd waar je op dat moment in zit, maar het moet wel blijven. Een hoop artiesten kunnen echt recht uit hun hart zingen. Dat vind ik geweldig.”

Wat moet een goed levenslied hebben?

Het levenslied ligt hem nauw aan het hart omdat je er mensen mee kunt ontroeren. “Als je het goed doet, krijg je zo’n hele hut mee.” En dat is ook wat een goed levenslied moet hebben. Dat weet platenbaas Adrie van den Berk, die ruim veertig Nederlandstalige artiesten getekend heeft, als geen ander. “Emotie. Een meezinggehalte. Dat je toch gewoon uit je hart kunt zingen”, zegt hij. “Het gevoel moet er zijn van: ik hou van jou en ik blijf je trouw. Zonder dat lukt het niet.”

Artiesten die algemeen bekender zijn dan Van Beeten kunnen vanzelfsprekend nóg hogere bedragen vragen voor optredens. Django Wagner vraagt 4000 euro voor een half uurtje, bijvoorbeeld, en bij veel andere artiesten, zoals de nu immens populaire Antoon, krijg je de kosten enkel te zien op aanvraag.

“Als jij een manager hebt, ziet die precies hoeveel aanvragen er binnenkomen”, legt Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, een instantie die zich bezighoudt met ondersteuning en promotie van Nederlandse muziek, uit. “Dat is echt niet anders dan wanneer een soort auto heel populair is. Alles waar heel veel vraag naar is, daar kun je de prijs voor omhoog gooien.”

Zo wordt er geld verdiend aan volksmuziek

Grote artiesten verdienen vooral hun geld aan optredens, zegt Helmink. “Als je kijkt naar het speellijstje van bijvoorbeeld een Django Wagner of de wat grotere namen, zie je ook dat het echt hard werken is. Die staan honderden keren per jaar op het podium.”

Buma Cultuur ontfermt zich over de componisten van die muziek. “Dat zijn meestal niet de mensen die op het podium staan. Dat zijn de mensen die liedjes schrijven”, legt hij uit. “Die verdienen geld naarmate het liedje wordt gebruikt. Dus of op het podium wordt gespeeld door een zanger of zangeres, of op de radio wordt gedraaid. Dan zorgen wij ervoor dat die componist een eerlijk bedrag krijgt. Dus op het moment dat een liedje heel populair is, verdient die componist aan het liedje.”

Als je kijkt naar een nummer als Leef van André Hazes is dat 64 miljoen keer gestreamd op Spotify. “Dat schuift wel wat. Dan praat je wel echt over bedragen waar je een paar boterhammen van kan kopen”, zegt Helmink. “Als je een keer op de radio wordt gedraaid en als die zender een beetje bereik heeft, dan krijg je een paar tientjes per keer.”

Als een nummer op Spotify één tot duizend keer wordt geluisterd, krijg je niks, zegt Helmink. “Maar ja, bij nummers als Ik Ga Zwemmen van Mart Hoogkamer gaat het om miljoenen.” En dan gaat het ook in één keer om honderdduizenden euro’s. “Dan hangt het er vanaf of je als artiest hebt meegeschreven, wat voor een deal je hebt gemaakt met je label, wat de opbrengst van die streamingdiensten precies is.”

Het levenslied wint ook onder jongeren aan populariteit. Zijn die meezingers vooral een guilty pleasure, of vormen ze een volwassen genre? Jill Bleiksloot duikt in de markt van de Hollandse muziek. Je ziet deze aflevering zaterdag om 22.00 op NPO2. Eerdere afleveringen kun je hier terugkijken. 

Door: Marinka Wagemans



[ad_2]

https://wnl.tv/2023/03/26/hoeveel-verdienen-nederlandse-artiesten-de-industrie-is-immens-groot/