Groen pleit voor bredere fietssuggestiestroken (Wevelgem)

[ad_1]

Groen ging de fietssuggestiestrook in de Moorselestraat meten.© djr

Wevelgem

Fietssuggestiestroken zouden 1,7 tot 2 meter breed moeten zijn. In onder meer de Moorselestraat in Wevelgem is dat niet het geval en dat wil oppositiepartij Groen veranderd zien. Het pleit dan ook om de stroken te verbreden.

1,7 tot 2 meter breed, afhankelijk van de breedte van de rijweg. Dat is wat het Vademecum Fietsvoorzieningen aangeeft als ideale breedte voor fietssuggestiestroken. Richtlijnen, geen bindende normen, maar voor Groen Wevelgem wel de te volgen afmetingen. Echter, in eigen gemeente merken ze dat fietssuggestiestroken in heel wat straten volgens die richtlijnen te smal zijn.

Pijnpunten

Zeker nu het nieuwe schooljaar voor de deur staat, wil de oppositiepartij een oproep te doen ‘gebrekkige’ stroken aan te passen. Dat om de veiligheid van de schoolgaande jeugd te verhogen. “Er zijn in Wevelgem al maatregelen genomen zoals een fietsstraat in de Normandëstraat of nieuwe asfaltering zoals in de Toekomststraat maar er zijn nog enkel pijnpunten die moeten worden opgelost”, meent Carlo De Winter.

In de Moorselestraat, Lode de Boningestraat en de Kloosterstraat zijn de fietssuggestiestroken amper één meter, in de Brugstraat is dit 1,2 meter. Groen trok daarom naar de Moorselestraat voor een symbolische actie. “De Vrijstraat, die in het verlengde ligt, was lang éénrichting en dus vaak gebruikt door fietsers. Nu kunnen auto’s weer in beide richtingen rijden, wat het drukker maakt tijdens de spitsuren”, aldus De Winter. “Daarom een oproep om de stroken breder te maken.”

Bewegwijzering

Bij de gemeente klinkt het dat ze altijd opteren voor vrijliggende fietspaden, tenzij dit niet toepasbaar is. Indien dat zo is, wordt gekozen voor fietssuggestiestroken. “Daarbij moeten we rekening houden met de beschikbare ruimte”, zegt schepen van Mobiliteit Lobke Maes (CD&V).

Dat is niet alles. “Bovendien schrijft het Vademecum ook voor dat bij een wegbreedte van minder dan 5,4 meter geen fietssuggestiestroken toegepast dienen te worden. De Moorselestraat valt hieronder. Toch kiezen we ervoor om ze hier aan te leggen om de fietser een veiliger gevoel te geven.”

Toch wil de schepen de fietsers een zo veilig mogelijke route kunnen aanbieden. “veel van hen kunnen de Warandestraat-Roeselarestraat nemen waar er na de aanleg van de Warandestraat vrijliggende fietspaden ter beschikking zijn. Met het oog op deze scholieren plannen we ook nog deze route verder te optimaliseren en via bewegwijzering de scholieren veilig tot in het Wevelgemse park te brengen”, besluit Maes.

[ad_2]

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230828_95875006