Docent wil van geschiedenis kernvak maken vanwege Holocaust

[ad_1]

Docent Ton van Haperen vindt dat geschiedenis een kernvak moet worden op de Nederlandse scholen, vooral zodat de Holocaust niet vergeten wordt. “Dat begrijpen, doorgronden en snappen wat er gebeurd is. Daar moet je les over krijgen”, zegt hij bij WNL In de Kantine op NPO Radio 1.

Er wordt op scholen wel degelijk lesgegeven over de Holocaust, maar aangezien geschiedenis geen kernvak is kunnen jongeren op de middelbare school dat vak laten vallen. Daardoor gaat kennis over de Holocaust verloren. “In zijn algemeenheid slaagt het onderwijs er steeds slechter in beklijvend te leren.” Dus pleit Van Haperen ervoor dat “geschiedenis net zoals Nederlands een kernvak moet zijn”.

Van Haperen vindt de huidige kennis bij de jeugd over de Holocaust “verdrietig”. Hij doelt ook op het feit dat docenten zich soms ongemakkelijk voelen als zij hun klas meer willen vertellen over de Holocaust. “Omdat kinderen daar agressief op reageren. Het is een beladen onderwerp. Iedereen weet er wel iets van, maar gaat er in zijn hoofd ook mee aan de wandel en vindt het leuk daar provocerende opmerkingen over te maken.”

Gastlessen

Columnist Catherine Keyl geeft gastlessen op de basisschool over de Holocaust. Met een bijzondere reden: haar vader was verzetsheld in de Tweede Wereldoorlog. “Ik ben verbaasd over hoeveel die kinderen weten over de oorlog.”

Van Haperen plaatst een kanttekening, want de leerlingen die hij lesgeeft zijn rond de puberteit. “Er is altijd respect voor het verhaal, maar als je het hebt over het systematisch vermoorden van Joden, dan vinden ze dat heel ingewikkeld.”

Lees ook: 

Leraren krijgen hulp bij les over Holocaust: ‘Antisemitisten worden steeds brutaler’

Door: Vick ten Wolde



[ad_2]

https://wnl.tv/2023/04/29/docent-wil-van-geschiedenis-kernvak-maken-om-holocaust-over-te-blijven-brengen-daar-moet-je-les-over-krijgen/