[ad_1]
The Visitor, een Belgisch designobject dat wereldwijd in veel interieurs pronkt, vierde in 2019 zijn tiende verjaardag met een beperkte oplage van met bladgoud belegde mini-Visitors. Het keramisch beeldje in aardetinten is een samenwerking tussen de Belgische ontwerper Guido Deleu en de Braziliaanse kunstenares Selma Calheira. Designfirma Gardeco Objects in Zedelgem nam het unieke beeld exclusief op in hun collectie en doneert nu een deel van de opbrengst aan sociale projecten in Brazilië.
Zaakvoerders van designfirma Gardeco Objects in Zedelgem Jan Simaey en Sonja Crevits namen enkele jaren geleden het iconisch keramisch beeldje exclusief op in hun collectie. “Wij werkten toen al samen met kunstenares Selma Calheira, oprichtster van de keramiekstudio Cores da Terra”, vertelt Jan Simaey. “Een sociaal bewogen vrouw die lesgaf in de sloppenwijken en daarna besloot een keramiekstudio op te richten op een voormalige cacaoplantage. Ze slaagde er zo in om 60 tot 80 lokale mensen op te leiden tot keramist. In die keramiekstudio wordt The Visitor in natuurlijke pigmentkleuren geproduceerd en wereldwijd verspreid naar designwinkels en museumshops.”
Brillen cadeau gedaan
De productie van de limited edition Visitor dateert al van 2019, maar het koppel maakt nu pas het goede doel bekend. “Wij zitten in een luxesector en verkopen high-endproducten”, begint Jan. “Het leek ons mooi om ook financieel ons steentje bij te dragen. We kwamen in contact met Ceifar, een organisatie in Bahia meegerund door Guido Steeman, een west-vlaming van origine die net buiten Salvador woont. Ceifar heeft een school opgericht aan de rand van de Favela’s waarbij kinderen uit de sloppenwijken terechtkunnen. Hij geeft de kinderen dankzij basisonderwijs een kans op een toekomst. Vlak voor corona uitbrak, kozen we dit goede doel uit. We hebben het vanuit België opgestart en zijn afgelopen zomer dan afgereisd naar Brazilië. Heel wat kinderen hadden een leerachterstand, omdat ze het bord niet goed konden lezen en blijkbaar slechtziend waren. Wij hebben dan talloze brillen en lenzen cadeau gedaan. Als zo’n klein meisje dan haar bril voor het eerst opzet en er een big smile tevoorschijn komt, dan doet dat echt iets met je.”
Kleinere projecten
Heel wat Braziliaanse kinderen hebben nu dus een aangepaste bril of lenzen, maar daar blijft het niet bij. “Als tweede project hebben we samen met Cartamundi en de Koning Boudewijnstichting een educatief recreatiepark gerealiseerd. De kinderen hadden buiten de school geen deftige speelplaats, maar nu dus wel”, vertelt Jan. “We kiezen bewust voor kleinere projecten waar we een grote impact kunnen leveren. Het volgende project is het oprichten van een klaslokaal voor kinderen met een beperking. Op vandaag krijgen zij niet de gepaste begeleiding. Hierna willen we ons inzetten voor de creatie van een praktijkruimte waar slachtoffers van huishoudelijk geweld terechtkunnen. Dit is een vaak voorkomend probleem in de favela’s.”
En zo maken de sponsoringen aan de goede doelen in Brazilië de cirkel rond. De productie van ‘The Visitor’ kent zijn oorsprong in Brazilië en keert nu terug naar zijn land van herkomst. “Ongeacht de jubileumeditie blijven we de opbrengst van ‘The Visitor’ doneren om dergelijke projecten te ondersteunen.”