[ad_1]
Goed nieuws voor liefhebbers van metro’s en het strand: de eerste metrorit vanaf Rotterdam naar Hoek van Holland Strand is een feit. Toch was er een lange aanloop voor nodig om deze metrolijn van de grond te krijgen.
Aanvankelijk had de metro al in 2017 moeten gaan rijden, maar door allerlei omstandigheden werd het een project van jaren en liep het kostenplaatje tot ver in de miljoenen op. Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans (VVD) zegt bij Goedemorgen Nederland op NPO 1: “Het heeft zeker even moeten duren. De plannen zijn al begin vorig decennium gemaakt. We hebben er flink in geïnvesteerd, maar je krijgt dan ook straks de eerste metro in Europa die tot aan het strand rijdt. Dat is voor heel veel mensen uniek en een enorme uitkomst.”
Ingewikkelde technische operatie
De totale kosten die de bouw van de metrolijn met zich meebrachten zijn opgelopen tot bijna 500 miljoen euro. Karremans verklaart: “Het is wel wat ingewikkelder dan een ei bakken, om het zo maar te zeggen. Het is een enorme technische operatie. We gaan heel veel mensen vervoeren en dan willen we toch zorgen dat het veilig gaat gebeuren. Dat kost nou eenmaal geld, maar als ik mensen op straat en in de metro aanhoor, dan zijn ze er heel erg blij mee.”
Directeur projectmanagement Marc van Leeuwen legt uit dat het dicht bij de kustlijn bouwen van een metrostation de nodige uitdagingen met zich meebrengt. “Sowieso de wind, maar ook het zand. We moesten het metrostation zo bouwen dat het eigenlijk niet alleen een heel mooi metrostation zou zijn, maar ook de functionaliteit had dat het zand niet heel goed bij de baan kan komen.”
Tekst gaat verder onder de tweet.
Onderweg naar de nieuwe metrohalte Hoek van Holland Strand. De directeur projectmanagement vertelt dat het behoorlijk wat voeten in de aarde had. “We hebben een jaar lang een opstelling gemaakt in de duinen om te zien hoe de wind en het zand zich tot elkaar verhouden.” #WNL pic.twitter.com/DzJxgTqiOM
— WNL Vandaag (@WNLVandaag) March 31, 2023
Om technisch alles in goede banen te leiden is er in de duinen een jaar lang een grote opstelling gemaakt om te kijken hoe de wind en het zand zich tot elkaar verhouden. “Al die kennis hebben we in dat station gestopt. Allemaal paaltjes voor de deur bepalen wat de windrichting is en dat het zand zo niet in het station kan komen en de baan helemaal vrij blijft. En we hebben ook vlak voor het station de baan iets verhoogd, zodat de wind eigenlijk vrij spel heeft en het zand onder de baan kan doen waaien en dat kleine beestjes onder de baan door kunnen lopen”, zegt Van Leeuwen.
De eerste rit
Metrobestuurder Demi van Gelderen is de gelukkige die de eer heeft om als eerste om half negen ’s ochtends de eerste passagiers te mogen vervoeren. “Ik vind het super bijzonder”, zegt ze.
Tekst gaat verder onder de tweet.
Vanaf vandaag rijdt een gloednieuwe metro van Rotterdam naar Hoek van Holland. De metro brengt mensen naar Rotterdam en brengt Rotterdammers naar het strand. “Met stranddagen stappen mensen nu nog in de auto, deze metro moet een alternatief zijn”, vertelt @mbunck . pic.twitter.com/fKncvuIQoj
— WNL Vandaag (@WNLVandaag) March 31, 2023
Van Gelderen verwacht dat ondanks het slechte weer de metro onderweg veel bekijks zal trekken. Ze zijn dan ook al lang bezig met de voorbereidingen. “Vanaf vorig jaar mei zijn we ongeveer bezig met testritten. Iedere keer een stukje, dus het wordt nu wel tijd dat we met de passagiers gaan rijden.”
En met zes minuten vertraging is de metro aangekomen. Een enthousiaste passagier zegt: “We zijn langs heel veel plaatsen gekomen met nieuwbouwwijken en dat is goed nieuws, want die gaan zorgen voor veel passagiers van deze lijn.”
Tekst gaat verder onder de tweet.
Met zes minuten vertraging is de eerste metrorit naar Hoek van Holland Strand een feit. En dat is maar goed ook volgens de passagiers. #WNL pic.twitter.com/szgXRRoXxp
— WNL Vandaag (@WNLVandaag) March 31, 2023
Een andere passagier met een visuele beperking vertelt tevreden: “Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer als ik ergens zelfstandig naartoe wil. Ik vind het een hele fijne lijn waarmee ik met mijn hond zelfstandig naar het strand kan. Eerst moest ik naar de haven toe en kon ik met de bus mee, nu kom je rechtstreeks op het strand.” In de zomer gaat hij vaak samen met zijn vrouw, maar dan staat er toch regelmatig file wanneer het warm is. Een ideale uitkomst dus. “Ik denk dat voor heel veel mensen met een (visuele) beperking, die niet kunnen rijden met een brommer of auto en afhankelijk zijn van het ov handig is.”
Lees ook:
Gelderse Kapper (82) stopt na 70 jaar met knippen
Door: Matthijs Meulblok