[ad_1]
De persoonsgegevens van zo’n twee miljoen Nederlanders zijn de afgelopen dagen op straat komen te liggen door een datalek. Het gaat om een lek bij enkele marktonderzoeksbureaus die software van Nebu gebruiken. Een van die bureaus heeft de softwareleverancier nu voor de rechter gesleept.
Marktonderzoeker Blauw wil via de rechter afdwingen dat Nebu meer informatie over het lek geeft. Het kort geding staat gepland voor komende dinsdag.
Het bureau wil onder meer weten welke persoonsgegevens zijn gelekt en hoe het heeft kunnen gebeuren. Als de softwareleverancier vóór dinsdag duidelijkheid verschaft, trekt Blauw het kort geding in.
“Sinds het datalek is het contact met Nebu matig en krijgen we niemand te spreken”, zegt Blauw-topman Jos Vink. Het onderzoeksbureau heeft een advocaat genomen voor juridisch advies.
Donderdag werd duidelijk dat gegevens van diverse organisaties op straat liggen door een datalek. Onder meer De Vrienden van Amstel LIVE is getroffen. Ook leden van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) zijn mogelijk gedupeerd, net als klanten van vervoerder NS en provider VodafoneZiggo.
Via marktonderzoeksbureau USP, dat eveneens software van Nebu gebruikt, zijn ook gegevens van 100.000 tot 150.000 personen gelekt. Als alle lekken bij elkaar worden opgeteld, gaat het om zo’n twee miljoen gedupeerden.
‘Bedrijven ook verantwoordelijk voor gegevens in marktonderzoek’
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) sluit niet uit dat meer bedrijven en organisaties zijn getroffen. Een woordvoerder van de privacytoezichthouder zegt dat bedrijven zich meer bewust moeten zijn van hun verantwoordelijkheid bij het doorgeven van persoonsgegevens.
“Het is duidelijk dat dit onze grote aandacht heeft. We proberen het beeld over het lek scherper te krijgen”, zegt een woordvoerder van de AP.
Volgens hem moeten bedrijven extra aandacht besteden aan het beschermen van de persoonsgegevens die ze hebben verzameld. “Dan denk je: dat is een open deur. Maar wees je ervan bewust dat je als bedrijf ook verantwoordelijk bent voor de persoonsgegevens wanneer je ze doorgeeft voor een marktonderzoek.”