[ad_1]
Dassen houden verschillende delen van treinreizend Nederland in hun greep. Volgens spoorbeheerder ProRail zitten er op veertig locaties in met name het oostelijk deel van het land dassen bij en onder het spoor. De dassen graven burchten. Door het gedender van de treinen bestaat er een kans dat deze burchten instorten en het spoor dus kan verzakken.
Op dit moment rijden er onder meer geen treinen in het Friese Molkwerum en het Brabantse Esch. Het gevolg is dat op veel belangrijke trajecten mensen tot en met maandag sowieso zullen moeten omreizen. NS-woordvoerder Arno Leblanc zegt tegen Goedemorgen Nederland op NPO 1: “Onze eerste zorg is vooral om de reizigers op de juiste plek van bestemming te krijgen.”
Meer en langere treinen
In de ochtendspits en ook vandaag zorgt de NS voor extra en langere treinen op de omreisroutes. Verder worden er bussen ingezet om reizigers op weg te helpen. Leblanc zegt: “Dat is dan bijvoorbeeld tussen Den Bosch en Eindhoven via Tilburg en ook tussen Breda en Rotterdam. Mensen die vanuit Eindhoven naar Schiphol moeten, kunnen het beste omreizen via Breda en dan richting Schiphol.”
“Die bussen zijn vooral voor mensen die tussen Boxtel en Den Bosch moeten zijn”, zegt de NS-woordvoerder. “Voor alle andere reizigers is het meest verstandig om de omreisroutes te gebruiken. Dan zit je gewoon in de trein en daar passen meer mensen in.”
Reizigersorganisatie Rover vraagt de NS te kijken naar andere oplossingen, zoals tijdelijke Intercity-verbindingen tussen Utrecht en Tilburg en extra Intercity’s tussen Eindhoven, Tilburg en Breda.
Sneller maatregelen nemen
Dinsdag werd bekend dat er zeker tot volgende week dinsdag geen treinen rijden tussen Den Bosch en Boxtel vanwege de dassenburchten bij Esch. Deze waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.
ProRail-topman John Voppen pleitte er dan ook al voor sneller maatregelen te kunnen nemen tegen de dassenburchten, aangezien de gevolgen voor reizigers en goederenvervoerders groot zijn. Hierover is spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Ook Rover pleit voor betere maatregelen. “De Flora- en Faunawet biedt voor dringende redenen wel de mogelijkheid voor een ontheffing voor het verplaatsen en verstoren van dassen”, zegt de reizigersorganisatie. “Nu twee spoorlijnen zijn ondergraven en het treinverkeer daar is stilgelegd is deze dringende reden zeker aanwezig.”
Rover wil dat ProRail in het vervolg voorkomt dat dassen bij en onder het spoor terechtkomen. “Met een generieke ontheffing zou ProRail preventieve maatregelen mogen nemen, zoals het plaatsen van rasters. Maar dat moet wel gebeuren voordat dassen zich definitief op een locatie vestigen.”
‘Balen voor al die reizigers’
VVD-Kamerlid Fahid Minhas had het niet verwacht dat we ons nog eens zouden laten gijzelen door dassen. Hij zegt bij Goedemorgen Nederland: “Het is balen voor al die reizigers en ik snap dat de NS daar niets aan kan doen. Maar dit moet ons wel wakker maken dat we goede inspecties moeten doen rond het spoor en het niet zover moeten laten komen.” Hij heeft begrepen dat er intussen een vergunning is afgegeven om de dassenburchten te gaan verplaatsen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat “betreurt het ten zeerste” dat zo’n 50.000 reizigers per dag getroffen worden door het stilleggen van het treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel. Daartoe heeft ProRail besloten vanwege een groot risico op verzakking van het spoor door dassenburchten bij het Brabantse Esch. In een Kamerbrief zegt ze met alle betrokken partijen te zoeken naar een structurele oplossing.
Lees ook:
Jetten en Timmermans: meer klimaatactie en ambitie nodig om 1,5 graad opwarming binnen bereik te houden
Door: Matthijs Meulblok