Brandstof voor oldtimer en sportwagen sneller duurder dan gewone benzine | Economie

[ad_1]


Een liter premium benzine (Euro 98), waar veel klassieke auto’s, sportwagens en motoren op rijden, wordt steeds duurder vergeleken met de gewone Euro 95, constateren brandstofexperts. Door de oorlog in Oekraïne en de boycot van Russische olie worstelen olieraffinaderijen om voldoende geschikte grondstoffen te vinden om de hoogwaardige benzine te maken.

Ook aangescherpte Amerikaanse milieuregels en een gebrek aan raffinagecapaciteit spelen een rol.

De adviesprijs voor een liter 98 (E5) bedraagt nu 2,09 euro, meldt consumentencollectief UnitedConsumers, dat de brandstofprijzen dagelijks bijhoudt. Ter vergelijking: voor een liter gewone Euro 95 hoeft ‘slechts’ 1,92 euro neergeteld te worden, zo’n 17 cent minder. Vaak is dit prijsverschil aan de pomp nog groter. Enkele jaren geleden waren deze verschillen veel kleiner (9 cent).

De genoemde prijzen worden overigens vooral aan de snelweg betaald. Bij tankstations aan provinciale of gemeentewegen liggen de prijzen vaak een stuk lager.

Paul van Selms van UnitedConsumers wijst erop dat Euro 98 relatief weinig verkocht wordt, mede doordat eigenaren van klassieke auto’s veel minder kilometers rijden. Daarbij neemt het aantal oldtimers in ons land volgens hem eerder af dan toe, waardoor de vraag naar de premium brandstof waarschijnlijk verder afneemt.

Eigenaren van oudere auto’s en sportauto’s rijden minder vaak op Euro 95 (E10) omdat die benzine een hogere bio-ethanolgehalte heeft. Op de langere termijn kan dat zorgen voor schade aan de motor, zeker bij auto’s die vaker stilstaan, zoals oldtimers en sportauto’s.

[ad_2]

https://www.nu.nl/economie/6256444/brandstof-voor-oldtimer-en-sportwagen-sneller-in-prijs-omhoog-dan-gewone-benzine.html