[ad_1]
Boskalis wil via dochter SMIT Salvage meer geld ontvangen voor het vlot trekken van het containerschip dat twee jaar geleden het Suezkanaal tijdelijk blokkeerde. Het dochterbedrijf heeft daarom een rechtszaak aangespannen tegen de Japanse eigenaar van het schip.
SMIT vindt extra geld nodig, omdat tijdens het lostrekken een gevaarlijke situatie ontstond voor medewerkers. Twee sleepboten dreigden onder het schip te worden gezogen toen het loskwam. Alleen snel handelen van het SMIT-personeel, dat de sleepkabels wist los te maken, kon dat voorkomen.
Het bedrijf wil daarom een zogeheten salvageclaim indienen. Dat kan tientallen miljoenen euro’s opleveren. Maar scheepseigenaar Higaki Sangyo Kaisha zou deze claim blokkeren. Volgens advocaten van het Japanse bedrijf speelde SMIT geen grote rol bij het lostrekken. De leiding zou in handen zijn geweest van de beheerder van het Suezkanaal.
De zaak is aangespannen bij de Britse rechtbank, waar maritieme claims doorgaans worden uitgevochten. Als SMIT toestemming voor de claim krijgt, kan dat het bedrijf ruim 30 miljoen euro opleveren.
Het containerschip Ever Given kwam in maart 2021 vast te zitten in het Suezkanaal. Het kanaal is onderdeel van een van de belangrijkste zeeroutes ter wereld.
Doordat het schip dagenlang vastlag, konden veel schepen niet door het kanaal heen. Daardoor ontstonden aan beide kanten lange scheepsfiles.
Met behulp van SMIT is het schip na zes dagen losgetrokken en kon het vaartuig zijn reis naar onder meer de Rotterdamse haven vervolgen.