[ad_1]
Autoconcern BMW zag vorig jaar de omzet en winst met tientallen miljarden stijgen. Dat terwijl het bedrijf in 2022 juist minder auto’s verkocht. De goede verdiensten zijn het gevolg van prijsverhogingen.
De omzet van het Duitse BMW met merken als MINI en Rolls-Royce nam met 28 procent toe tot bijna 143 miljard euro. De winst steeg zelfs met 49 procent tot 18,6 miljard euro.
Dat terwijl BMW met 2,4 miljoen voertuigen vorig jaar 100.000 auto’s minder verkocht dan in 2021. De verkoop nam af door chiptekorten en coronalockdowns in China.
BMW verhoogde de prijzen van zijn auto’s en verkocht ook juist veel voertuigen in het duurdere segment. Zo werden vorig jaar 7,8 procent meer Rolls-Royces verkocht.
Daardoor zijn de financiële cijfers toch goed. Bestuursvoorzitter Oliver Zipse is dan ook tevreden met de jaarresultaten.
Elektrische auto’s van BMW-merken waren in 2022 ook in trek. Bijna een op de tien verkochte auto’s was elektrisch. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2021. BMW wil dat in 2023 minimaal 15 procent van de verkochte voertuigen een stekkerauto is.