[ad_1]
Challenges op TikTok zijn ontzettend gevaarlijk, maar kinderen hebben dat volgens opvoedkundige Marina van der Wal niet altijd door. “Het leuke van pubers is dat ze grenzeloos optimistisch zijn. Ze hebben toch altijd het idee: voor mij is het veel minder erg”, vertelt ze in Goedemorgen Nederland op NPO 1.
Van der Wal vindt het puberbrein aan de ene kant mooi, bijvoorbeeld om te groeien en te ontwikkelen. “Dat doe je onder andere door je eigen grenzen te overschrijden.” Maar aan de andere kant wil je ze juist behoeden en het gesprek met ze aangaan. Daarvoor is het volgens de opvoedkundige belangrijk om te weten wat speelt zonder continu met het vingertje te wijzen.
Volgens Van der Wal hoef je als ouder niet eens per se gebruik te maken van TikTok, want “challenges zijn er altijd geweest”. Belangrijk is volgens haar om in gesprek te blijven met kinderen. Ze vindt dat je geïnteresseerd dient te blijven in wat je kind bezighoudt en dat je niet gelijk angstig moet zijn. Je kunt ook de lollige kant van de app inzien, vindt zij.
“Het puberbrein is heel gevoelig voor kicks, daarom zijn ze ook zo gevoelig voor die likes.” Waar volwassenen zouden bedenken dat een challenge misschien onnodig pijn kan veroorzaken, zien pubers die gevaren een stuk minder.
Opvoedkundige Marina van der Wal wil ouders vragen om in gesprek te gaan met hun kinderen over TikTok challenges. Ze vindt dat ouders écht geïnteresseerd moeten zijn in wat hun kinderen bezighoudt en “niet meteen heel angstig zijn, ook de lollige kant ervan inzien.” #WNL pic.twitter.com/xTiFFYhv4K
— WNL Vandaag (@WNLVandaag) September 8, 2023
Ook goede kanten
De opvoedkundige vertelt dat TikTok niet alleen maar slecht is. Er is namelijk ook een kant als ‘booktok’ waarop wordt verteld over de nieuw gelanceerde boeken, zegt ze. “Er zitten ook hele goede aspecten aan en die zouden eigenlijk ook belicht kunnen worden.”
Rol van scholen
Op de vraag of vanuit school een taak weggelegd is in het behoeden van kinderen op TikTok, reageert Van der Wal met gemixte gevoelens. Ze vindt dat docenten, die zelf ook gebruik maken van TikTok, de leerlingen mee kunnen nemen in alles rondom TikTok. Ze vindt ze het lastig, want “dan komt het weer neer op het potje van de scholen”.
Directeur politieke zaken bij HCSS Han Ter Broeke is ook aanwezig in de studio en vraagt zich af of scholen hier wel een rol in hebben. Hij stelt dat het vooral bij de ouders ligt, die volgens hem meer zouden moeten meekijken.
Dat blijft volgens Van der Wal een lastige situatie dat sommige ouders hun handen ervan afhouden, omdat ze zelf bijvoorbeeld geen gebruik maken van de app. “Mijn vergelijking is altijd: als jouw kind ergens heengaat op de fiets, dan wil je weten waar dat ongeveer is. Je wilt weten of de weg en de buurt veilig is.” Dat zou ze ook graag zien met social media. “Dat je wilt weten op welke plek mijn kind tijd doorbrengt.”
Ze sluit af: “De social mediaopvoeding ligt in eerste instantie bij de ouders. Op het moment dat je ziet dat daar gaten vallen, is mijn hoop gevestigd op docenten die dat met een knipoog doen omdat ze er zo middenin staan.” Dat hoeft van Van der Wal niet dagelijks, maar “zo af en toe”.
Lees meer:
Kinderen opgelet: vanaf 1 oktober geen TikTok’s meer in de klas
Door: Manon Immerzeel
[ad_2]
https://wnl.tv/2023/09/08/opvoedkundige-blijf-met-je-kinderen-praten-over-challenges-op-tiktok/