[ad_1]
De zes bedrijven die de bagageafhandeling op Schiphol regelen moeten zo snel mogelijk meer hulpmiddelen inzetten voor medewerkers die zwaar sjouwwerk doen, laat de de Nederlandse Arbeidsinspectie weten. Bij alle bagageafhandelaars wordt te weinig gedaan om de fysieke belasting te verminderen.
De Arbeidsinspectie heeft de bedrijven dinsdag op de hoogte gebracht van de eisen. Die moeten per direct worden nageleefd. Ook zegt de inspectie dat het afhandelen van bagage in de bagagehallen binnen twee jaar geautomatiseerd moet zijn.
Volgens de inspectie gaat het bijvoorbeeld om het ontbreken van geautomatiseerde systemen in bagagekelders. Er zijn niet altijd tilhulpen aanwezig, of er wordt niet op toegezien dat deze ook echt worden gebruikt door de werknemers. Ook op de platforms, waar het laden en lossen van vliegtuigen plaatsvindt, wordt onvoldoende gebruikgemaakt van hulpmiddelen.
Het is al langer bekend dat werknemers van bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol nog vaak te zwaar tilwerk moeten doen. De afhandelaars, Schiphol en de inspectie spraken jaren geleden al af dat overmatig zwaar sjouwwerk verleden tijd zou zijn.
Afgelopen september toonde onderzoek van de NOS aan dat de bagagebedrijven hun personeel toch nog steeds te zwaar werk laten uitvoeren, waardoor een deel van de bagage- en vrachtsjouwers met lichamelijke problemen kampt. De Arbeidsinspectie voerde controles uit, waaruit bleek dat de Arbowet inderdaad werd overtreden op Schiphol.
Vakbond FNV opende na de berichtgeving in september een meldpunt voor personeel dat jarenlang te zwaar sjouwwerk had verricht. Vijf maanden later had de vakbond al vierhonderd meldingen ontvangen.