38 kinderen beginnen grote vakantie… op school: “Maar zo’n robotracewagen in elkaar steken is écht leuk” (Schoten)

[ad_1]

Deze technici in spe zitten pas in het vijfde leerjaar, maar zijn er alvast in geslaagd om hun eigen robotwagen te ontwerpen en ‘van de band te laten rollen’..© JAA

Schoten

Nee. Het Sint-Jozefinstituut is niet overgeschakeld op het Waalse vakantieregime. De 38 kinderen die er de eerste twee dagen van de grote vakantie doorbrachten onder hoede van leerkrachten Jan Oostvogels (mechanica) en Bart Huyskens (elektronica), deden dat geheel vrijwillig en amuseerden zich. “Met deze zelf in elkaar gestoken robotracewagen weet ik de komende dagen al wat te doen”, aldus Louis Coosemans, één van de enthousiaste deelnemers.

Jan Auman

Het Sint-Jozefinstituut was een pionier in de promotie van de zogenaamde STEM-richtingen en de ervaren tandem Oostvogels-Huyskens heeft zeker een aandeel gehad in het anders bekijken van het lang ondergewaardeerd technisch onderwijs. Al vijftien jaar proberen zij in de extra tijd van het schooljaar jonge kinderen proefondervindelijk aan te tonen dat STEM-wetenschappen of technieken wel degelijk een uitstekende studiekeuze kan zijn.

“Deze kinderen werden op eenvoudige wijze ondergedompeld in de wereld van computergestuurde CNC-machines, 3D-computertekenen, elektronica, laseren van eigen ontwerp, sensoren en solderen. De uitdaging die wij hen voorschotelden: hun eigen robotracewagen ontwerpen en zelf bouwen met de hedendaagse machines die wij hier ter beschikking hebben in ons vaklab. De aanpak ligt vast, maar er was zeker ruimte voor creativiteit van de kinderen.”

Na twee dagen tekenen, snijden, sleutelen en programmeren konden alle 38 deelnemers aan hun ouders tonen dat zij niet met hun vingers hadden zitten draaien. De speelplaats van Sint-Jozef leek wel het circuit van Spa-Francorchamps. Zoveel racewagens reden er rond, op eigen kracht dan nog. Dankzij de technieken die de jonge bouwers met succes hadden toegepast, kreeg er niet één af te rekenen met motorpech.

Louis en Damien Coosemans: toekomstige en oud-leerling van het Sint-Jozefinstituut in Schoten.© JAA

Louis

Louis Coosemans (11), die net het vijfde leerjaar heeft afgerond in de Sint-Ludgardisschool, legt gepassioneerd uit hoe de sensoren, die hij zorgvuldig gemonteerd heeft onderaan, ervoor zorgen dat zijn bolide niet uit de bocht gaat. “Dit lijkt een hele goede school, waar overigens ook mijn papa Damien is geweest. Maar of ik later zelf een beroep wil uitoefenen waarbij ik mechanica en elektronica toepas? Momenteel gaat mijn voorkeur eerder uit naar chemie”, aldus de kleine bolleboos.

Jonge deelnemers

Opvallende trend dit jaar: Dertig van de 38 deelnemers zitten net als Louis pas in het vijfde leerjaar. “Vroeger hadden we alleen kinderen uit het zesde leerjaar. Het wijst erop dat ouders en kinderen al vroeger bezig zijn met hu studiekeuze”, stelt ook Jan Oostvogels vast. “Dat wordt natuurlijk ook in de hand gewerkt door de nieuwe wijze van inschrijven, met verplichte aanmelding vooraf. Wij starten in september met vier klassen in het eerste jaar: twee STEM Wetenschappen en twee STEM Technieken. Er is nog ruimte, zeker voor wie zich vooraf aangemeld heeft. De wachtlijst voor wie van buiten Schoten komt, is behoorlijk lang.”

Leerkrachten Bart Huyskens en Jan Oostvogels met de twee meisjes die met succes deelnamen aan het Sint-Jozef-robotkamp: Finne en en To.© JAA

Toch twee meisjes

Wat blijkbaar weinig evolutie inzit, is het feit dat de deelnemers aan het robotkamp jongens zijn. Finne Hoefnagels (12) en To Jochums (11) vormen de uitzonderingen op die regel. “Ik vond het leuk. Die wagen maken, maar ook en vooral om eens les te krijgen van mijn nonkel Bart. Of ik later ook aan wagens wil sleutelen? Geef mij toch maar iets met fysica.” (jaa)

Alle deelnemers met hun eigen robotracewagen.© JAA

Een verdiende medaille.© JAA

© JAA

© JAA

[ad_2]

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230704_95913090